Família Nuclear

La família nuclear és la família que conviu conjuntament amb els membres de l’únic nucli familiar, el grup format per els pares i els fills.
La família nuclear fa referència al nucli d’intimitat de la persona, és a dir, encara que un grup familiar pot ser molt ampli al estar format per avis, oncles, cosins etc. Pel contrari, el nucli es redueix únicament als pares i fills.
També és considerada família nuclear a una parella sense descendència.
També afegim que el procés de formació de la llar també està condicionat per les circumstàncies de l’entorn cultural.
La legislació la trobareu en el següent enllaç:
https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-12090

Un tipus de família nuclear apart de la família comuna que tots coneixem, també es considera família nuclear la família nombrosa.
Una familia numerosa està formada per:

  • Un o dos ascendents(pares) amb tres fills o més (menors de 21 anys o fins als 25, si cursen estudis oficials i conviuen amb els ascendents).
  • Un o dos ascendents amb dos fills o filles, sempre que almenys un d’aquests fills tingui reconeguda una discapacitat igual o superior al 33%, cadascun d’ells o almenys un d’ell tingui un grau de discapacitat igual o superior al 65%, o estiguin incapacitats per treballar. S’entén que queden integrades dins d’aquest supòsit les famílies formades per una sola persona progenitora que acrediti un grau de discapacitat igual o superior al 65% o estigui incapacitada per treballar, amb dos fills o filles.
  • El pare o mare separats o divorciats, amb tres fills o més al seu càrrec, encara que estiguin en diferents unitats familiars, sempre que es trobin sota la seva dependència econòmica, tot i que no visquin en el domicili conjugal.
  • Dos o més germans o germanes orfes de pare i mare sotmesos a tutela, acolliment o guarda que convisquin amb la persona tutora, acollidora, però que no depenguin econòmicament d’aquesta.
  • Tres o més germans o germanes orfes de pare i mare, majors de divuit anys, o dos si un d’ells té reconeguda una discapacitat, que convisquin i tinguin una dependència econòmica entre ells.
  • Una persona progenitora amb dos fills o filles, quan hagi mort l’altra persona progenitora.

Es donen ajudes per naixement, adopció, tutela o acolliment sotmès al nivell d’ingressos de la unitat familiar:
Ajudes a les famílies en què hagi tingut lloc el naixement, adopció, tutela o acolliment d’un o més infants i no se superi un determinat nivell d’ingressos. S’estableix una convocatòria anual per sol·licitar aquestes ajudes, sempre i quan els infants hagin nascut durant l’any de la convocatòria.
Els avantatges del títol de família nombrosa per part de la Generalitat de Catalunya es concreten en les següents prestacions econòmiques:

  • En l’àmbit de l’habitatge.
  • En l’àmbit de l’educació i de la cultura.
  • En l’àmbit de l’esport.
  • En l’àmbit de selecció de personal.
  • En l’àmbit del transport.
  • En l’àmbit del lleure.


ASSOCIACIONS:
Salud y familia: Té una àrea de suport a les dones i famílies, és el programa brúixola, i hi trobem diversos tipus de programes tenint en compte les diferents situacions familiars que hi poden haver:

Orientació jurídica a l’àmbit familia

Quan les dones de tots els orígens i nivells socioeconòmics coneixen els seus drets i saben com utilitzar-los poden escollir millor:

  • Quins aspectes de la seva vida familiar poden canviar si ho desitgen.
  • Com fer-se respectar en situacions de conflicte familiar.
  • Com resoldre les situacions de conflicte familiar de forma favorable per a elles i els seus fills i filles.

Oferim orientació i suport a dones que es troben en situacions de canvi:


  • Reagrupació familiar. Tràmits administratius i requisits.
  • Drets de la dona.
  • Circulació transnacional de menors.
  • Processos de reconeixement de paternitat i filiació.
  • Prestacions per fill/a a càrrec.
  • Situacions de conflicte:
  • Separació, divorci i guarda i custòdia.
  • Règim de visites i pensions per aliments per a menors.
  • Violència de parella.
Suport psicològic per a la vida personal i familiar:

Quan les dones de tots els orígens i nivells socioeconòmics reben suport psicològic per a poder aclarir i ordenar-se les seves pròpies idees i pensar en el que més els hi convé, poden afrontar millor:

  • Molts dels canvis que succeeixen a les seves vides.
  • Com negociar amb la seva parella i/o famílies les diverses formes de combinar treball i vida familiar.
  • Els conflictes familiars i de parella evitant aïllar-se, culpar-se o bloquejar-se.

Oferim suport i orientació psicosocial a dones que es troben en situacions de canvi:


  • Criança dels fills/es menors de tres anys.
  • Convivència amb fills/es adolescents.
  • Mares soles.
  • Reagrupació familiar de parella i/o fills/es.
  • Conciliació de la vida familiar i laboral.


Situacions de conflicte:


  • Separació i divorci.
  • Abandonaments i ruptures de parella.
  • Violència de parella.

Tots/es els/les usuaris/es del Programa “Brúixola” poden utilitzar gratuïtament fins a un màxim de tres visites d’orientació i suport jurídic. A més de tot això fan jornades i tallers.

CICLE VITAL FAMILIAR

Etapa I. Constitució o etapa prefilial

Elecció de la parella i festeig:

  • Inici d’un nou sistema familiar.
  • Dues persones estableixen una relació  afectiva sòlida.
  • Perspectiva de consolidació i creixement.

Matrimoni o cohabitació:

  • S’uneixen els dos sistemes individuals.
  • Es defineix la relació i estructura  en un nou sistema familiar:
  • Els seus pares han de retirar-se a un segon pla.

Etapa II. Expansió. Etapa filial
Transició a la paternitat, naixement o arribada dels fills:

  • Des del naixement del primer fill o filla fins que ingressa al sistema  educatiu formal.

Famílies amb fills en edat escolar:

  • Procès de socialització secundària.
  • Canvis en les relacions familiars.
  • Buscar certa autonomia.

Famílies amb fills adolescents:


  • Màxima confrontació en les relacions parentofilials.
  • Les relacions deixen de ser de domini dels pares sobre el fill/a.
  • És freqüent el replantejament de la parella.

Etapa III. Reducció.

Meitat de la vida i niu buit.

Etapa amb moltes ruptures conjugals:


  • Els fills han  deixat la llar.
  • Temps i llibertat per a un retrobament amb el món exterior.
  • Síndrome del niu buit.
  • Pèrdua dels  propis pares.
  • Poden sorgir  problemes motivats per vells conflictes en la parella.

Els últims anys de vida


  • És freqüent que els pares adquireixin el rol d’avis.
  • Sentiment dolorós  del deteriorament de la salut.


PROGRAMA A RESGUARD:

Es tracta d’un servei gratuït d’orientació jurídica,pel que fa a l’habitatge de propietat o de lloguer. S’adreça principalment a famílies vulnerables amb infants al seu càrrec a fi de que puguin trobar-se a resguard en un habitatge digne.

La cartera de prestacions inclou:


  • Assessorament microeconòmic i jurídic a mida adreçat a famílies que estiguin a risc de perdre el seu habitatge, sigui aquest de propietat o de lloguer.
  • Assessorament jurídic sobre necessitat i validesa de tot tipus de documents notarials, contractes de compravenda, contracte de lloguer, etc. relatius a bens patrimonials o immobles.
  • Informació actualitzada a mida de les possibilitats econòmiques de cada família sobre habitatges disponibles amb preus de lloguer assequibles.



Aprenem: És una associació que ofereix diferents tipus d’activitats per fer amb famílies que tenen nens autistes, desenvolupen activitats d’oci, així com espais de trobada, intercanvi i coneixement entre pares i mares. Sempre des d’una perspectiva d’igualtat, inclusió social a tots els nivells, participació comunitària, treball en xarxa i promoció de l’autonomia.
Organitzem per exemple sortides de cap de setmana, cinema adaptat i d’altres trobades en les que s’ofereix  un espai de lleure, en el qual es promou la interacció amb d’altres famílies, així com l’intercanvi d’experiències, coneixements i diversió.

Associació Vincles, Espai de Criança i Família: 


  • Objectius:

- Proporcionar informació i suport en la criança dels infants en les diferents etapes de la vida, per tal que sigui una experiència agradable sensibilitzar en valors respecte l'embaràs, part, puerperi i criança.
- Reconèixer i protegir el dret de les mares i les seves famílies a ser informades i escollir l'opció de part, alletament, criança, educació i escolarització de formar responsable i lliure.
- Promoure espais per a la informació i formació de famílies sobre diferents eines d'acompanyament a la criança de forma conscient i respectuosa.
- Elaborar i donar suport a projectes encaminats a facilitar la conciliació de la vida familiar i laboral de les dones i els homes, així com la coparticipació en la criança dels fills, sense que les dones hagin de renunciar al seu dret a alletar, si desitgen exercir-lo.
- Proporcionar informació i suport a les dones que desitgin gaudir d'una lactància materna exitosa i defensar aquest dret davant la societat.
- Realitzar intercanvis de coneixements amb altres associacions, organismes, entitats i professionals, les finalitats dels quals siguin similars a les d'aquesta associació.


  • Activitats:

- Trobades periòdiques obertes a totes les famílies i interessats de la zona, que es poden dividir en: rotllanes per posar en comú dubtes, experiències, etc, serrades de professionals, entitats, experts, i tallers per a realitzar en família.
- A més de qualsevol altre activitat que es consideri que pot ajudar a portar a terme els fins de l'associació.: participació en fires o events, activitats extraordinàries en motiu de diades especials, etc.

Propostes cara a la intervenció.
 

Per a la intervenció en famílies existeix un programa formatiu anomenat créixer en família, dirigit a orientar, reforçar i donar eines a les famílies per exercir el seu paper educatiu de forma positiva, amb l’objectiu de potenciar el reconeixement i la confiança en les pròpies capacitats progenitores. Ofereix cicles de tallers, que pretenen ser espais d’intercanvi d’experiències entre pares i mares amb fills i filles d’edats similars, guiats per professionals experts en la formació de famílies en què les prioritats són reflexionar en relació amb per què educar, què fer i com fer-ho.
Els tallers es divideixen per franja d’edat, es realitzen en diferents municipis de tot Catalunya i consten de 6 sessions de dues hores al voltant de temàtiques i conceptes com: afecte, autonomia, autoritat, estratègies educatives, resolució de conflictes, responsabilitats en l’àmbit domèstic, el lleure i l’entorn, el paper educatiu de l’escola i la família extensa, etc.

 Exemples de proposta d’activitat: context, metodologia.
Hi ha un grapat de programes i serveis orientats a treballar conjuntament amb les famílies i els infants. Es tracta de programes que pretenen col·laborar en la tasca que duen a terme les famílies d’educar els seus fills, ja que la inclusió de la família en qualsevol programa adreçat a la infància és imprescindible per garantir-ne l’èxit.

Els objectius generals d’aquest tipus d’intervenció pretenen:


  • Donar suport als pares i les mares en l’exercici de les seves funcions parentals, i potenciar una relació amb els infants que faciliti el creixement de tots dos i garanteixi la protecció, l’educació i estabilitat emocional dels infants.
  • Crear un espai pels pares i les mares on es trobin a gust i experimentin la seva participació  i afavorir el diàleg sobre els temes que els preocupen i els interessen amb relació als seus infants.
  • Possibilitar l’ampliació de les relacions familiars amb l’entorn social, al mateix temps que es reforcen els sistemes d’ajut mutu i afavorint la integració de les famílies amb més dificultats socials.
  • Afavorir el coneixement mutu i la convivència de famílies estrangeres i de famílies autòctones.

La contextualització d’aquest tipus de programes és dur a terme en dos grups.

  • Espais familiars i  de trobada.
  • Escoles de pares.

Un exemple de metodologies o activitats portades a terme per aquest tipus d’intervenció són:

  • Trobades setmanals, quinzenals o mensuals (xerrades) amb un terapeuta familiar, que facilita el diàleg i l’intercanvi d’idees dels progenitors respecte a les seves experiències familiars, com a pares i mares. Les famílies intercanvien les seves vivències i experiències i es donen suport les unes a les altres en la criança del seu fill o filla.
  • Xerrades periòdiques amb intervenció d’especialistes de diferents temes de la infància (pediatria, psicologia, infermeria, estimulació precoç, etc.)
  • Sessions de videofòrums, amb l’objectiu de trobar fonts de diàleg a partir de pel·lícules en què es presentin situacions properes al fet de ser pares o mares, o al món dels infants.
  • Sessions participatives amb l’infant, com poden ser activitats de relaxació o massatge infantil.
  • Tasques de suport. En alguns centres els pares fan tasques de suport a l’educador (col·laborar a l’hora del berenar, ajudar en l’estona del pati...) per tal de dinamitzar la marxa del grup. Hem de tenir en compte que a aquestes edats qualsevol activitat amb els infants té un component educatiu. 

Analitzar amb els pares els continguts que es treballen a través d’aquestes activitats quotidianes, així com l’actitud i les estratègies que són més adients. Per exemple, si una mare vol col·laborar a l’hora de posar els abrics als infants i ho vol fer de forma ràpida per acabar aviat, l’han d’informar que el vestit és una activitat important en què s’ha d’animar els infants a tenir un comportament autònom, que s’ha de potenciar la coordinació motriu, que es pot aprofitar per introduir de forma natural vocabulari referit a la roba, etc. És important que el pare o la mare que col·labora amb l’educador entengui el vessant educatiu que té qualsevol activitat que es fa amb els infants.


  • Col·laboració en tallers. Altres experiències d’implicació dels pares és la impartició de tallers com poden ser jocs de taula, jocs de pati, cuina, etc. en els quals un o diversos pares atenen els infants en petit grup i els ensenyen habilitats específiques. 

Els tallers s’han de preparar acuradament entre l’educador i els pares per tal que no es plantegin activitats massa allunyades de les possibilitats dels infants. També és important que els pares comprenguin que en aquestes edats és més important el procés que el producte final.

  •  Les activitats extraescolars. Una de les activitats en què més acostumen a col·laborar els pares és en les sortides fora del centre com poden ser les excursions o les visites.
  • Les festes. Són moments que tenen un caràcter especial en aquestes edats. Durant les festes, infants, pares, mares i educadors tenen l’oportunitat de participar en un clima distès. 
  • Propostes d’activitats:

http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M01/web/html/WebContent/u4/a2/continguts.html
http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M01/web/html/media/fp_edi_m01_u3_pdfindex.pdf
http://www.ccgarraf.cat/files/doc248/curs-d-intervencio-en-families.pdf 
http://www.ub.edu/deptsocial/publicacions/Laintervencioamblesfamiliesdesdeltreballsocial-Maig2015.pdf 

 Webgrafia 
http://www.saludyfamilia.es/ca/suport-dones-families/resguard 
http://www.saludyfamilia.es/ca/suport-dones-families/bruixola
http://www.associacioaprenem.org/index.php/activitats-en-familia/
http://www.santfeliudecodines.cat/adreces-i-telefons/entitats/associacio-vincles-espai-de-crianca-i-familia
http://www.associacioaprenem.org/index.php/activitats-en-familia/
https://www.definicionabc.com/social/familia-nuclear.php 
http://cercador.gencat.cat/cercador/AppJava/index.jsp?q=familia+nombrosa&cap=0&method=cerca&filter= 

Comentarios